Romane
ţesute pe tema răboiului sunt nenumărate, dar Britannia Road 22 vine de la început cu ceva nou, pentru că se
axează nu atât pe Al Doilea Răboi Mondial, cât pe felul în care îşi lasă amprentele
asupra celor care sunt nevoiţi să treacă
prin el. Când vorbim despre astfel de vremuri tulburi din istoria unui neam,
toţi ne referim la cât de greu este să treci prin aşa ceva. Dar după? De ce
ignorăm poveştile pe care le modelează răboiul? Probabil pentru că acestea nu
se spun. A le rosti e aproape sinonim cu a le retrăi. Sunt nişte amintiri pe
care nu vrei decât să le îngropi ca şi când nu ar fi existat. Chiar dacă fizic
supravieţuieşti, cum rămâne cu lumea ta interioară? Mai poti oare să te întorci
la viaţa de dinainte? Puţin probabil. Un supravieţuitor nu mai ştie să fie şi
altceva, se observă şi în răspunsul “supravietuitoare”, pe care Silvana îl să
soldatului care o întreabă dacă e “ casnică sau menajeră?.
Timpul
care se aşterne între doi oameni, traumele căror sunt nevoiţi să le faca faţă
pe cont propriu îi schimbă mai mult decât şi-ar dori, nici măcar sufletul nu
mai rămâne acelaşi. Oricât de bună şi frumoasă ar fi şansa pe care le-o oferă
prezentul, nu se pot bucura în totalitate de ea, căci fiecare e bântuit într-un
fel sau altul de trecut. Brutalităţile cărora le-au fost martori, secretele pe
care le-ascunde tăcerea, toate acestea îi fac să se simtă stingheri, ca trei
străini nevoiţi să se joace de-a familia. Un rol pe care nu-l cunosc. Şi cum ar
putea, când la numai câteva luni după venirea pe lume a lui Aurek, răboiul le-a
bătut la poartă cerând braţul lui Janusz.:“În tot timpul acela a sperat la
vremuri de pace. Acum că e pace, e ca un om scos la lumină după ani întregi
petrecuţi sub pământ. Ar trebui să fie al dracului de frumos, dar nu e. Se
preface că e totul în regulă, dar adevărul este că băiatul îl urăşte, nevasta
lui plânge în fiecare noapte, iar el încă o visează pe femeia pe care a părăsit-o.
Cel
mai impresionant e portretul lui Aurek. Dacă ceilalţi nu trebuie decât să se
readapteze la lume, nu la fel se întâmplă şi cu el. Băiatul n-a cunoscut
niciodată civilizaţia, crescând într-un mediu aproape primitiv şi mai ales
ostil. Sălbăticia lui nu e de condamnat, fiindcă asta e tot ce ştie. Dar în
ciuda pornirilor sale extrem de ciudate, fiul Silvanei pare isteţ şi înzestrat
cu potenţialul de a se adapta, chiar dacă în sufletul său va rămâne mereu un
fel de om al pădurii: „Aurek n-o să-i spună niciodată inamicului că mânca ouăle
pe care le găsea în pădure. N-o să-i spună că unele erau pline de sânge sau de
nişte începuturi de păsări cu pielea albastră. Că pe alea le curăţa de coajă şi
le ducea deasupra unui foc, pe un băţ. N-o să-i pomenească de puii pe care-i
fura din cuiburi sau coaja de mesteacăn pe care o ronţăia în miez de iarnă.
Chiar şi un copil ştie că e ruşinos să vorbeşti despre o asemenea foame.” Cel
mai sfâşietor e secretul Silvanei legat de acesta, un secret pe care poate
Aurek nu-l va afla niciodată, dar cu siguranţă în sufletul său l-a simţit
mereu.
S-a
vorbit foarte mult despre tehnica narativă pe care o foloseşte autoarea, Amanda
Hodgkison, în realizarea acestui roman, despre felul în care îmbină cele trei
perspective şi pendularea între prezent (întâmplările de pe Britannia Road 22)
şi trecut ( cele din timpul războiului). Ei bine, e primul autor care se
foloseşte de această tehnică şi-i iese fără a crea confuzie sau
discontinuitate. Ba dimpotrivă, efectul dramatic este amplificat şi închegarea
naraţiunii în acest fel capătă sens, deoarece felul în care Amanda adună
frânturi din trecutul celor trei, pentru a le contura şi explica mai bine
prezentul, devine reprezentativ pentru modul în care fiecare personaj are
nevoie să-şi rememoreze viaţă, să aducă tot la suprafaţă pentru a obţine un sentiment de reîntregire.
Însă
nu drama acestor oameni trecuţi prin război e cel mai dureros aspect al cărţii,
ci acele lucruri pe care le descoperi în tine pe masură ce avansezi cu povestea
lui Janusz, Aurek şi a Silvanei. Britannia Road 22 nu e o adresă oarecare,
fictivă, din Ipswich , ci masca de perfecţiune
sub care ne ascundem secretele. O casă frumoasă, care a rezistat distrugerii, o
uşa
cu vitralii şi-o pasăre albastră, dar care dacă te uiţi cu atenţie are şi-o
crăpătura, exact ca în povestea cuplului de polonezi. O singură crăpătură, dar
care o face atât de fragilă, căci vrei nu vrei, prin ea secretele tot vor ieşi
la iveală. Fiecare din noi poartă în el un mic război şi trecutul ca o bombă cu
ceas ameninţand să distrugă viaţa cu greu clădită pe a doua şansă. Salvarea nu
poate veni decât prin aducerea la suprafaţa a celor îngropate, căci nu poţi da
la o parte ceva ascuns;“Poate că nu e aşa de important, spuse ea, când el ezită
şi îşi pierde locul în propria povestire. Trecutul…poate că noi îl facem să fie
mai mult decât este. N-avem nevoie decât de clipa asta.”
Multumesc editurii All!
(aceasta a fost a treia carte calatoare care a ajuns la mine)
P.S.: Cat de ciudat poate fi sa citesti o carte in care un barbat are o sotie pe nume Silvana si o amanta pe nume Helene(=Elena) cand pe tine te cheama chiar Elena Silvana? Nu-i de mirare ca m-am atasat asa mlt de povestea lor...
© 2012 (satmaya) All Rights Reserved
3 comentarii:
chiar ca e ciudat:) vis-a-vis de prenumele lor...imi place recenzia ta, se vede ca ai muncit si ca ti-a placut:) felicitari!
am o singura "problema": ti-as sugera sa schimbi fontul pe care-l folosesti. eu, sincer, am facut un efort sa pot termina recenzia, m-a obosit tipul de litera...e doar parerea mea, nu trebui sa tii cont neaparat, poate sunt subiectiva.
Multumesc! A fost o carte destul de ciudata pentru mine, nu atat interesanta, cat mai degraba marcanta.
Multumesc si pentru sesizarea asupra fontului. Desi mie imi place, m-am gandit mereu ca pentru cititori( mai ales cum eu scriu mult)s-ar putea sa fie deranjant. Cand o critica e constructiva, nu pot decat sa o apreciez, mai ales ca de teama sa nu ma supar, sau din nepasare, rareori mi se atrage atentia unde gresesc.
asa e mult mai bine:)
am patit si eu catine: la inceput de blog am ales alta tema cu un font interesant. dupa un timp mi s-a atras atentia ca desi look-ul ales e ok, pentru vizitatori e tare obositor. banuiam si eu acest lucru dar pana nu mi-a spus cineva (la modul politicos) n-am facut schimbarea in forma de acum:)
spor la citit si la scris! suntem destui care te urmarim....
Trimiteți un comentariu