UBIK, de Philip K. Dick


In Ubik, Philip K.Dick ne prezinta o lume cu totul aparte daca ne gandim la cateva elemente pe care se axeaza romanul precum criogenie,telepati,precogi,semi-viata,inertiali,moratorium etc..Si totusi nu lipseste  familiaritatea datorata felului in care si-a construit personajele.Oricat de ciudata si diferita ar fi lumea in care traiesc, personajele sunt(o parte) oameni simpli,cu problemele oricarui om normal.
Acest lucru l-am putea spune in special despre personjul principal,Joe Chip, angajat al companiei Runciter Associates,avand rolul de a efectua teste pentru masurarea campului electric generat de inertiali.In ciuda faptului ca nu are puteri speciale,are mereu probleme  financiare(ce sunt puse in evidenta in scene fel de-a dreptul comice) si este dependent de somnifere,el ocupa totusi una dintre cele mai importante functii in companie.

Initial  povestea este oarecum simpla.Disparitia telepatului S. Dole Melipone este cea care declanseaza intregul conflict.Partea interesanta urmeaza abia cand Runciter,Joe Chip si inertialii din grupul acestuia ajung pe Luna si cad intr-o capcana devenind victimele unei explozii.Aparent  Runciter este singurul care isi pierde viata.Ceilalti incep sa isi puna intrebari abia cand observa ca totul in jurul lor regreseaza de la anii 90' pana la 30'. Ei afla mai tarziu ca de fapt Runciter este in viata iar ei sunt in semi-viata.Ca si cum nu ar fi fost destula confuzie, avem parte de-un sfarsit pe masura:


"Si-atunci, recunoscu profilul. Ma intreb ce vrea sa insemne asta, isi zise el. E lucrul cel mai bizar pe care l-am vazut vreodata. Cele mai multe situatii din viata pot fi explicate, pană la urmă. Dar... Joe Chip pe o moneda de cincizeci de centi? Era prima data cand intalnea banii Joe Chip. Cuprins de un fior, avu intuitia ca daca se va cauta prin buzunare si in portofel va mai gasi si alti bani de acelasi fel.Si asta era doar inceputul..."

Intreaga atmosfera este dominata de confuzie si suspiciune.Confuzie atat a personajelor cat si a cititorului,cauza fiind pendularea intre cele doua lumi,granita aproape imperceptibila dintre realitate si irealitate.
Autorul ne face sa ne intrebam:"totusi,de unde stim ca suntem sau nu vii?de unde stim daca realitatea noastra e cea reala sau nu?Si ce e in fond realitatea?

Citind acest roman nu ma puteam abtine sa nu imi zboare gandul la vreo comparatie.Sti ce mi-a venit in minte?Ion Barbu.De ce?Simplu.Pentru ca a lui "incifrare a expresiei " mi se pare potrivita pentru a descrie romanul Ubik.Pentru ca nimic  nu e ceea ce pare si fiecare cuvant sau gest are o semnificatie aparte ce poate fi descoperita numai de un ochi experimentat.

Mi s-a parut de-a dreptul socanta in unele aspecte lumea creata de Philip K.Dick.Te face sa nu pierzi din vedere partea proasta a  evolutiei, ingradirea camuflata intr-o falsa libertate.Cine ar vrea sa traiasca intr-o lume in care ai nevoie de bani ca sa ti se deschida usa propriului apartament?Sau a frigiderului?In care pana si propriul tau filtru de cafea iti cere fise?
O carte despre iluzia realitatii.Merita citita.


Cateva citate:


"Eu sunt Ubik. Inainte ca Universul sa fie, eu sunt. Eu am facut sorii. Eu am facut lumile. Am creat fiinTele vii Si locurile unde locuiesc ele; leam mutat aici, le-am aSezat dincolo... Merg Incotro vreau eu, fac ceea ce le spun. Eu sunt cuvantul Si numele meu nu e niciodata rostit. Numele, pe care nimeni nu-l Stie. Mi se spune Ubik, dar nu acesta mi-e numele. Eu sunt. Eu voi fi Intotdeauna."

"Cunosti hotararea aceea recenta a Curtii Supreme de Justitie prin care se stipuleaza ca un barbat isi poate ucide, in mod legal, sotia, daca dovedeste ca ea n-ar divorta de el in nici o situatie?"

"Dar, gandi el, asta-i doar o proiectie creata de mine. Nu universul este cel ingropat sub straturi de vant, ger, intuneric si gheata; toate acestea au loc in interiorul meu, si totusi mi se pare ca le vad in afara. Ciudat, isi spuse. Oare intreaga lume se afla in interiorul meu? Inghitita de corpul meu? Cand s-a intamplat asta?"

"Trecutul este latent, este submers, dar mereu acolo, capabil sa se ridice la suprafata indata ce ultima imagine imprimata, din nefericire ― si in ciuda experientelor obisnuite ― disparea. Barbatul continea nu baiatul ― ci pe toti barbatii de dinainte, se gandi el. Istoria a inceput cu mult timp in urma."


Cartea o puteti comanda aici: http://www.buybooks.ro/ubik.html
Sau o puteti citi/descarca aici:Dick, Philip K - Ubik

© 2009-2010 (satmaya) All Rights Reserved

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu